Energiebesparing dankzij actief koolfilters

DMC Coatings in Leimuiden verricht specialistisch plamuur- en spuitwerk voor jachtbouwers die met name actief zijn in het bouwen van exclusieve megajachten. Het bedrijfspand van DMC Coatings, een voormalige timmerfabriek, werd in 2011 volledig aangepast zodat het voldeed aan de modernste ergonomische en milieutechnische eisen en ontwikkelingen. Eén van de meest opvallende onderdelen is het top-down luchtbehandelingssysteem. Een idee van de directeur van DMC Coatings, Martien Kuijpers, dat hij samen met CF Industrial (CFI) en Wim de Vos Spuitcabines/Luchttechniek verder doorontwikkelde. Het resultaat: een voor Nederland uniek luchtbehandelingssysteem dat zich zelf terugverdiend.

Gangways, stootranden, boordkranen, schuifdeuren, boarding ladders… in alle vormen en maten worden de meest uiteenlopende onderdelen van luxe jachten en sloepen door de vakmensen van DMC Coatings geplamuurd, geschuurd en gespoten totdat deze aan de allerhoogste kwaliteitseisen voldoen. Tot de klantenkring van het in Leimuiden gevestigde bedrijf behoren jachtbouwers die een prominente plaats hebben ingenomen in de Nederlandse jachtbouw, zoals bijvoorbeeld Royal Van Lent Shipyard en Akerboom Yacht Equipments, die wereldwijd marktleider zijn.

IMG_0466 2

Top-down afzuiging

Bij binnenkomst in de bedrijfshal van DMC Coatings valt meteen de vloer op. Er wordt gewerkt op een zwevende roostervloer van 40 cm hoog waaronder een afzuigsysteem zit dat alle vrijkomende stofdeeltjes en dampen van boven naar beneden afzuigt. Een techniek die in Nederland nog niet wordt toegepast, maar wel degelijk voordelen kent. “Door te kiezen voor verticale afzuiging, legt de lucht een kortere afstand af. Schuurstof en dampen zijn dus sneller de bedrijfshal uit.” Ook in de spuitcabines wordt met top-down luchtafzuiging gewerkt. “In conventionele spuitcabines wordt de lucht diagonaal afgezogen. Daarom moet de lakspuiter altijd in de richting van de afzuigwand spuiten. Bij grotere jachtonderdelen zoals loopplanken of boarding ladders, is de afstand tot de afzuigwand dan behoorlijk groot. Daardoor krijg je last van overspray, hetgeen de kwaliteit van het spuitwerk niet ten goede komt. Door de top-down afzuiging is dat verleden tijd.”

IMG_0407 2

 1300 CFI filters

DMC Coatings heeft vier luchtbehandelingskasten waarmee de afgezogen lucht wordt gezuiverd. Voor de spuitcabines zijn er twee grote kasten met ieder 468 actief koolfilters. Voor de bedrijfshal twee kleinere, met ieder 180 filters. In totaal dus zo’n 1.300 actief koolfilters die geleverd zijn door CFI. De keuze voor het toepassen van actief koolfilters was volgens Martien Kuijpers snel gemaakt. “Ik ken één van de oprichters van CFI en wist dat hij jaren geleden speciaal voor een autospuitcabine een luchtfiltratiesysteem met actief koolfilters had ontwikkeld. Toen het plan ontstond om voor DMC Coatings een pand te betrekken, heb ik mijn ideeën voor de luchtbehandeling en warmteterugwinning met hem besproken. Vanaf dat moment is CFI -en naderhand ook Wim de Vos Spuitcabines/Luchttechnieknauw betrokken geweest bij de verdere ontwikkeling en realisatie van ons huidige luchtbehandelingssysteem.”

Warmteterugwinning

In het luchtbehandelingssysteem spelen de actief koolfilters van CFI een belangrijke rol. “Dankzij deze actief koolfilters is recycling van de lucht en dus warmteterugwinning mogelijk. Nadat de lucht door de koolfilters is gezuiverd wordt deze via een open verbrander bijverwarmd en weer hergebruikt. Een doordachte recirculatie van de lucht, waardoor wij jaarlijks maar liefst 80% besparen op energiekosten. Normaliter zou een bedrijfshal van deze omvang bij een buitentemperatuur van 10 °C zo’n 30 m3 aardgas per uur verbruiken. Daar wordt nu 80% op bespaard. Reken maar uit wat voor een gigantische besparing dit jaarlijks oplevert.”

IMG_0452 2

Strengere regelgeving

Het luchtbehandelingssysteem van DMC Coatings gaat veel verder dan de milieutechnische eisen die de Nederlandse overheid momenteel aan lakspuiterijen stelt. Zo is het gebruik van actief koolfilters nog niet verplicht. De oprichter van DMC Coatings is voorstander van een aanscherping van de regelgeving en het verplicht stellen van actief koolfilters voor lakspuiterijen. “Kijk alleen al naar de thinner die vrijkomt. Stof- en stankfilters adsorberen de thinner niet, waardoor deze uiteindelijk gewoon de buitenlucht wordt ingeblazen. Thinner is zwaarder dan lucht, dus de thinner slaat uiteindelijk weer neer op huizen, tuinen en het landschap. Het zou dan ook goed zijn als de overheid haar milieuregelgeving voor lakspuiterijen aanpast en het gebruik van actief koolfilters verplicht stelt. Dat is beter voor mens, milieu èn uiteraard de lakspuiterij zelf.

Niet alleen vanwege de ergonomische en milieutechnische voordelen, maar zeker ook vanwege de bedrijfseconomische voordelen. Want naast lagere energiekosten komen de investeringen voor de warmteterugwinning in aanmerking voor de Energie-investeringsaftrek. En dat is voor ieder bedrijf goed om te weten”, besluit Martien Kuijpers.